همه چیز راجع به الکتروموتور های جمکو

الکتروموتور ها  انواع مختلفی دارند که شامل موتورهای الکتریکی، موتورهای معمولی و موتورهای تبرید می شود. موتورهای الکتریکی بر اساس مصرف برق به دو دسته تکفاز و سه فاز تقسیم می شوند.

اصول میدان مغناطیسی دوار توسط نیکولا تسلا در سال 1882 فرموله شد.این مشکل منجر به استفاده از میدان مغناطیسی دوار به عنوان انرژی مکانیکی شد.سپس در سال 1883 نیکلا از این اصول برای طراحی یک موتور القایی دو فاز استفاده کرد. پس از آنکه نیکولا گالیله فراریس در سال 1885 تحقیقات مستقلی را در این راستا آغاز کرد، گالیله فراریس یافته های خود را در قالب مقاله ای به آکادمی سلطنتی علوم در تورین ایتالیا ارائه کرد.

در سال 1888، نیکلا تسلا چیزی را آغاز کرد که برخی آن را انقلاب صنعتی دوم می نامند. دلیل این امر این است که حرکت نیکولا تسلا اجازه می دهد تا الکتریسیته در فواصل طولانی منتقل شود. همچنین تولید برق را تسهیل کرد.

قبل از اینکه تسلا موتور AC را اختراع کند، موتورها با سرعت سیم ثابت در یک میدان مغناطیسی ثابت کار می کردند. نیکولا تسلا پیشنهاد کرد که می توان باتری ها را از موتور خارج کرد. برای اینکه موتور توسط میدان دوار رانده شود. نیکولا تسلا پس از تلاش های مداوم خود موفق به ثبت اختراع شماره 0.416.194 ایالات متحده برای دستگاه اختراع شده خود شد. ظاهر این دستگاه را می توان در بسیاری از عکس های او یافت. موتور اختراع شده توسط تسلا نوعی موتور القایی در نظر گرفته می شد.

در سال 1890، میخائیل داموک موتور روتور قفس سه فاز را اختراع کرد. امروزه این موتور کاربردهای زیادی دارد.

یکی از بهترین شرکت ها جمکو است که در ادامه مقاله توضیح داده شده است.

جمکو

شرکت ماشین های الکتریکی جمکو در سال 1369 با هدف عدم اتکای صنایع داخلی به صنایع خارجی در زمینه ساخت انواع ماشین های برقی در شهر سبزوار تاسیس شد. شرکت جمکو با برخورداری از کارگران ماهر و با تجربه و با داشتن ماشین آلات و تجهیزات منحصربفرد در کشور، قادر به طراحی، ساخت، تست و تعمیر انواع نیروگاه و ژنراتور در ایران نیز می باشد.

محصولات ماشین آلات برقی جوین با برند جمکو و کیفیت بالا که قابل رقابت با نمونه های خارجی می باشد به بازار مصرف عرضه می گردد که از جمله آنها می توان به الکتروموتورهای صنعتی سه فاز از 5.5 کیلووات الی 10000 کیلووات طبق تمامی استانداردها از جمله تست های بین المللی و کلیه موارد ضروری می باشد. آزمایشات مطابق با تمام استانداردهای بین المللی قابل اجرا و با تجهیزات پیشرفته انجام می شود. ظرفیت تولید جامکو بیش از 1200 مگاوات است که معادل 12690 نوع الکتروموتور و ژنراتور است.

  تعریف الکتروموتور

موتور الکتریکی ماشینی است که انرژی الکتریکی را به حرکت مکانیکی تبدیل می کند. هنگامی که یک هادی حامل جریان تحت یک میدان مغناطیسی قرار می گیرد، نیرویی در جهت میدان به هادی القا می شود. موتورهای الکتریکی معمولاً دوار هستند. اما موتورهای خطی نیز موجود هستند.

یک موتور الکتریکی دوار دارای دو قسمت ثابت و متحرک است. نام دیگر قسمت متحرک روتور است. استاتور نام دیگر قطعه ثابت است. مقاومت معمولاً در داخل موتور یافت می شود.

در موتور الکتریکی، روتور به دلیل گشتاور ایجاد شده توسط نیروی ایجاد شده توسط میدان مغناطیسی، حول محور خود می چرخد. با توجه به طراحی هر موتور الکتریکی، با جریان متناوب AC یا جریان مستقیم DC تغذیه می شود.

یک موتور DC دارای آرمیچر الکترومغناطیس است. جهت جریان الکتریکی دو بار در یک چرخه توسط یک کموتاتور، یک کلید چرخشی تغییر می کند. این فرآیند باعث می شود که آهنرباهای الکتریکی موجود در آرمیچر آهنربای دائمی خارج از آرمیچر را جذب و دفع کنند. سرعت موتور DC به گشتاور ترمز بستگی دارد. در واقع این سرعت به جریان ورودی و ولتاژ ورودی بستگی دارد.


برای خرید انواع پمپ می توانید به پمپ کارن مراجعه کنید.


ساخت الکتروموتور (AC) نوع آسنکرون روتور سیم پیچ

مقاومت بسیار کم روتور یکی از مشکلات موتورهای پیستونی الکتریکی است. از طریق یک حلقه، تیغه های روتور در ابتدا و انتهای روتور کوتاه می شوند. همین طور است که وقتی روتور مغناطیسی نمی شد، جریان زیادی برای مغناطیسی آن کشیده می شد. (شار اشاره به خطوط میدان الکتریکی است که سطح مسیر را می پوشانند.) در نهایت، موتور الکتریکی جریان را افزایش می دهد. افزایش متناظر در جریان موتور جریان بیشتری را از شبکه می گیرد و گشتاور کاهش می یابد.

الکتروموتورهای روتور زخمی برای حل این مشکل طراحی و ساخته شده اند. با کمک این موتور الکتریکی اساسا مشکلات ذکر شده برطرف می شود.

در این الکتروموتور به جای استفاده از شفت در روتور، پیچ است. انتهای قفس نیز توسط یک سری حلقه به هم متصل می شوند. این حلقه ها توسط قسمت بیرونی موتور و با استفاده از برس به حرکت در می آیند. با تنظیم استارت به عنوان بانک مقاومتی با این سیم پیچ ها می توان مقاومت روتور را کم یا زیاد کرد و ولتاژ جریان را به دلخواه تغییر داد.

یک موتور الکتریکی AC مانند سایر موتورها دارای یک روتور چرخان داخلی و یک قسمت خارجی به نام استاتور است. یک موتور الکتریکی از یک میدان مغناطیسی دوار برای چرخاندن عملا روتور استفاده می کند.

با توجه به ویژگی های فیدر استاتور، تنها نوع تولید شده در این میدان مغناطیسی، موتور سه فاز AC است. موتورهای DC برای تولید میدان دوار به یک دستگاه مکانیکی یا الکتریکی نیاز دارند. یک موتور AC تک فاز برای ایجاد میدان مغناطیسی دوار به یک دستگاه الکتریکی خارجی نیاز دارد. دو مجموعه آهنربا در داخل موتورهای AC قرار دارند.


کارشناسان پیشنهاد می کنند که افزایش 18 درجه فارنهایت (10 درجه سانتی گراد) در دمای هوا می تواند به عایق آسیب برساند و به طور موقت یا دائم طول عمر آن را تا 50 درصد کاهش دهد. این تأثیر غیرقابل محاسبه بر طول عمر دستگاه شما دارد.

از آنجایی که گرمای بیش از حد مهم ترین دشمنی است که موتورهای الکتریکی با آن روبرو هستند، این سوال پیش می آید: چگونه می توانید از گرمای بیش از حد جلوگیری کنید و هزینه کمتری برای تعویض یا تعمیر موتور الکتریکی خود صرف کنید؟ بدیهی است که حل مشکلات گرمای بیش از حد موتور با درک علت اصلی گرمای بیش از حد شروع می شود.

مقاله موتورهای الکتریکی مطالعه خوبی است زیرا موتور الکتریکی شما یک ماشین پیچیده است و برای عملکرد صحیح به تعادل خوبی از عوامل محیطی و عوامل کمکی نیاز دارد. گرمای بیش از حد تجهیزات جایگزین ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. شایع ترین دلایل گرم شدن بیش از حد موتورهای الکتریکی عبارتند از:

استفاده نادرست از موتور الکتریکی

موتورها در اندازه های مختلف ساخته می شوند. موتوری را انتخاب کنید که با ولتاژ و رتبه مورد نیاز برای پروژه و برنامه شما مطابقت داشته باشد. توجه به این نکته ضروری است که موتور الکتریکی که جریان و گشتاور زیادی تولید می کند، انرژی بیشتری مصرف می کند و به سایر اجزای مرتبط با موتور الکتریکی آسیب می رساند. یک موتور بسیار کوچک نمی تواند بار ولتاژ موتور را تحمل کند. دما را بالا می برد

منبع ولتاژ نادرست و ناکافی

ولتاژ خیلی زیاد یا خیلی کم می تواند به موتور آسیب برساند. اگر دینام صنعتی ولتاژ مناسبی را حفظ نکند، برای کارکرد عادی باید جریان کم و بیش از منبع برق بگیرد که ممکن است منجر به آسیب موتور، آتش سوزی و غیره شود. این امر باعث گرم شدن بیش از حد قطعات می شود.

محیط نامناسب

یک دینام صنعتی برای عملکرد بهینه نیاز به محیط و فضای مناسب برای تبادل و انتقال حرارت دارد. اگر دستگاه شما در محیط گرم یا کوچک قرار داشته باشد، با مشکلات خنک کننده مواجه می شود و احتمال آسیب دیدن موتور را افزایش می دهد. پس فراموش نکنید که به موتور الکتریکی فضای کافی بدهید.

استفاده نادرست از موتورهای الکتریکی

برخی از ماشین ها دائمی یا دائمی در نظر گرفته می شوند، در حالی که برخی دیگر برای مدت زمان مشخصی استفاده می شوند. اطمینان حاصل کنید که از دستگاه همانطور که در نظر گرفته شده استفاده می کنید. اگر قصد دارید برای مدت طولانی از خودرو استفاده کنید، بین تغییرات زمانی برای خنک شدن وجود ندارد.

طول موتور الکتریکی

عامل مهمی که بسیاری از افراد از آن غافل می شوند این است که ارتفاعی که موتور الکتریکی شما در آن نصب می شود بر عملکرد آن تأثیر می گذارد. دستگاه شما در ارتفاعات بالا خنک نمی شود زیرا هوا رقیق تر است. انتخاب موتور مناسب برای محل نصب موتور الکتریکی شما مهم است.

عدم وجود تهویه در موتور الکتریکی

اگر دهانه محفظه موتور برق شما مسدود شود باعث ایجاد مشکل در تهویه دینام صنعتی می شود، هوای گرم خارج نمی شود و در داخل سیستم جمع می شود و باعث آسیب می شود. برنامه ریزی منظم تعمیر و نگهداری خودرو می تواند به کاهش این خطر کمک کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد